Μαρία Σκουλά , το μέλλον της παραδοσιακής φορεσιάς!

Μία κοπέλα που την χαρακτηρίζουν η αρχοντιά  της, η ευγένειά της και οι ξεχωριστές της ικανότητες.Την Μαρία την παρακολουθούσα καιρό πριν ξεκινήσω να γράφω , θαύμαζα την δουλειά της και το ταλέντο της , όπως ο καθένας πιστεύω που αγαπάει τις παραδοσιακές φορεσιές και έχει έρθει αντιμέτωπος με τα αριστουργήματά της! Όταν σχεδίαζα στο μυαλό μου την ιστοσελίδα είχα πει ότι θα προσπαθήσω να ξεκινήσω τις συνεντεύξεις από εκείνη. Έτσι επικοινώνησα μαζί της , η αμεσότητά της , η ευχέρεια του λόγου της και η λαχτάρα με την οποία μιλούσε για την δουλειά της με έκαναν να την εκτιμήσω και σαν άνθρωπο εκτός απο καλλιτέχνη!  Η συζήτησή μας κύλησε ως εξής:
-Καλησπέρα Μαρία μου! Αρχικά σε ευχαριστώ πολύ που δέχτηκες να κάνουμε αυτήν την συνέντευξη! Θα ήθελα να ξεκινήσουμε με κάποιες βασικές πληροφορίες για σένα! 
  Καλησπέρα κοπέλα μου! Εγώ σε ευχαριστώ! Βεβαίως να ξεκινήσουμε έτσι. Ονομάζομαι Σκουλά Μαρία του Δημητρίου και της Αντίκας το γένος Φραγκιαδάκη. Γεννήθηκα 21 Σεπτεμβρίου του 1999 και μεγάλωσα στο Ηράκλειο Κρήτης με καταγωγές από τον Μυλοπόταμο. Από όταν θυμάμαι τον εαυτό μου είμαι λάτρης της κρητικής μουσικής, του χορού και της παράδοσής μας γενικότερα.Τώρα είμαι δημιουργός Κρητικών Φορεσιών με κατάστημα στο Ηράκλειο.
-Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με το κέντημα;
 Πάντα μου άρεσε η χειρωνακτική εργασία και γενικά να δημιουργώ. Με το κέντημα ασχολούμαι από το γυμνάσιο και στις αρχές του λυκείου το είχα βάλει εντατικά στην καθημερινότητά μου. Με αφορμή την δημιουργία της δικής μου κρητικής φορεσιάς ξεκίνησα αρχικά να κεντάω τα κομμάτια της, πρώτα το γιλέκο και έπειτα τις ποδιές. Αφού ολοκλήρωσα την φορεσιά μου συνέχισα να κεντάω γιατί μου αρέσε να γεμίζω έτσι τον ελεύθερο χρόνο μου. Ουσιαστικά δηλαδή , το κέντημα ξεκίνησε να είναι το χόμπι μου πολύ καιρό πριν γίνει το επάγγελμά μου. 
Είμαι λάτρης της κρητικής παράδοσης και απολαμβάνω το χρόνο που περνάω κεντώντας κρητικά σχέδια.
- Θεωρείς , οτι σε επηρέασε ο τόπος καταγωγής σου , να αποκτήσεις αυτό το ξεχωριστό δέσιμο που έχεις με το παραδοσιακό στοιχείο;
  Όταν επισκέπτεσαι ένα μέρος που αγαπάς, ο όποιος έχει έντονο το παραδοσιακό στοιχείο σε όλα του, επηρεάζεσαι σίγουρα. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την βοήθεια που μου έχουν προσφέρει συγγενικά μου πρόσωπα και φίλοι μας από τα Ανώγεια στο ξεκίνημα και στη συνέχεια της δουλειάς μου. Χαρακτηριστικά θυμάμαι πως η πρώτη απόπειρα που έκανα στο κέντημα ήταν να φτιάξω το Ανωγειανό μου ζιπόνι, του οποίου τα σχέδια μου έδωσε μία αγαπημένη μου θεία από τα Ανώγεια, όπως και τον παραδοσιακό αργαλειό στον οποίο υφαίνουμε τις ανωγειανές ζώνες. Το όνομα αυτής της γυναίκας είναι παπαδιά Ρίτα Σκουλά-Κεφαλογιάννη. Επιπλέον , ξέρω πως ότι χρειαστώ υπάρχουν άνθρωποι στα Ανώγεια οι οποίοι μπορούν και θέλουν να με βοηθήσουν.

-Υπήρξε στο παρελθόν κάποιο άτομο στην οικογένειά σου που να είχε ασχοληθεί με τον τομέα της παραδοσιακής φορεσιάς;
 Η γιαγιά μου η Αντίκα, είχε μεγάλο αργαλειό και ύφαινε. Έχω πολλά υφαντά και κεντήματα απο εκείνη, τα θεωρώ ανεκτίμητης αξίας και χρησιμοποιώ κάποια από αυτά αποκλειστικά στις φορεσιές μου. Δεν είχε κάποιος από την οικογένεια μου ασχοληθεί με τη δημιουργία παραδοσιακών φορεσιών έτσι ώστε να ακολουθήσω τη δουλειά και να μάθω εύκολα τα μυστικά της. Δεν με πειράζει όμως, ψάχνω πάρα πολύ μόνη μου και αυτό με ευχαριστεί , είναι όμορφο να κατακτάς μονάχος σου αυτό που αγαπάς.
-Ήθελες από μικρή ηλικία να ασχοληθείς με αυτό το επάγγελμα ή προέκυψε στην πορεία;
  Είμαι 21 ετών. Επαγγελματικά με τις κρητικές φορεσιές ασχολούμαι από τα 19 μου. Αυτό που κάνω τώρα είναι το μοναδικό επάγγελμα στο οποίο ταιριάζω  απόλυτα , όχι γιατί το κάνω απόλυτα καλά ή μέτρια , αλλά γιατί το κάνω με όλη μου τη καρδιά. Το αποφάσισα τελειώνοντας το λύκειο μετά από πολλή σκέψη και δόξα τω Θεό πηγαίνει μια χαρά , δεν το έχω μετανιώσει στιγμή. 
-Πως αισθάνεσαι για την μεγάλη αναγνωρισιμότητα που έχει η δουλειά σου;
  Σίγουρα χαίρομαι πολύ για τα τόσα θετικά σχόλια του κόσμου! Η δουλειά μου ανταμείβεται όταν οι πελάτες μου είναι πλήρως ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα. Γι’ αυτό και είμαι πάντα ευγνώμων που αναγνωρίζεται ο κόπος  μου.
Συνεχίζω να δουλεύω αδιάκοπα, με προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια και χρησιμοποιώντας πάντα τα πιο ποιοτικά υλικά, κάνοντας με  ολοένα και περισσότερη αγάπη αυτό το οποίο ξεκίνησα.
-Η δουλειά σου είναι όπως όλοι ξέρουμε ξεχωριστή. Ποια είναι η κύρια πηγή έμπνευσης για τα κεντήματα που κοσμούν τις φορεσιές σου;
  Έχω συλλέξει αρχείο με κρητικά κεντήματα εδώ και χρόνια από βιβλία, μουσεία, παλιές φωτογραφίες και φορεσιές. Δεν παύω βέβαια να προσθέτω συνεχώς οτιδήποτε ανακαλύπτω ,αυτό το αρχείο αποτελεί την κύρια πηγή έμπνευσής μου. 
-Πως φαντάζεσαι τον εαυτό σου σε δέκα χρόνια από τώρα;
  Η αλήθεια είναι ότι δε μου αρέσει να κάνω μεγάλα σχέδια και όνειρα. Ελπίζω όμως σε δέκα χρόνια από τώρα πρώτα ο Θεός, να έχει όλος ο κόσμος υγεία και εγώ αν είμαι καλά να έχω προοδεύσει και επαγγελματικά. Αυτό για εμένα σημαίνει να έχω ανακαινίσει και επεκτείνει την επιχείρησή μου , να έχω οργανώσει ακόμη περισσότερο τη δουλειά μου, κυρίως όσον αφορά την παραγωγή και να έχω δημιουργήσει πολλά ακόμη κομμάτια φορεσιών και όχι μόνο, τα οποία δεν έχω προλάβει έως τώρα λόγω φόρτου εργασίας. Εάν υλοποιηθούν όλα αυτά, θα έχει γίνει και το όνειρό μου πραγματικότητα.
-Τέλος, θα ήθελα να σε ρωτήσω τι θα ήθελες να πεις στα παιδιά της γενιάς μας σε ένα μεγάλο ποσοστό απομακρύνεται συνεχώς από την παράδοση;
  Ίσως πριν από 3-4 χρόνια να ίσχυε αυτό αλλά πλέον θεωρώ πως τα παιδιά της γενιάς μας έχουν στραφεί αρκετά προς την παράδοση, κυρίως με την κρητική μουσική, το χορό και κάποια παραδοσιακά επαγγέλματα. Αυτό δεν συνέβαινε τόσο παλαιότερα. Ίσως γιατί τότε ήταν σε πληθώρα σε αντίθεση με τώρα. Ζούμε στο 2021 και τα πράγματα γύρω μας εξελίσσονται συνεχώς. Θα ήθελα να πω να κρατήσουμε όσα περισσότερα μπορούμε και είναι εφικτό να γίνουν υπό τις νέες και διαφορετικές συνθήκες της εποχής μας, για να διατηρήσουμε την τόσο πλούσια κρητική μας παράδοση. Σίγουρα μένει ζωντανή επειδή υπάρχουν οι νεοτερισμοί. Έτσι συμβαίνει και στην μουσική και στον χορό, στις φορεσιές κλπ. Εφόσον νέοι άνθρωποι ασχολούνται με την παράδοση θα βάζουν και νέα ενέργεια και άποψη στα πράγματα. Εύχομαι να βλέπουμε όλο και περισσότερα νέα παιδιά κοντά στην παράδοση, με όποιον τρόπο κι αν συμβαίνει αυτό, διότι είναι κρίμα τέτοιος πλούτος να μην μεταλαμπαδεύεται.

Χαιρετίσαμε η μια την άλλη και ολοκληρώσαμε την επικοινωνία μας. Είναι τιμή μου που στάθηκε αυτό το blog αφορμή και γνώρισα την Μαρία! Ελπίζω να γνωρίσω και άλλα άτομα σαν εκείνη , με τις αξίες και την δημιουργικότητά της! 

 Την Μαρία και την υπέροχη δουλειά της μπορείτε να την βρείτε:

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Λυδία Αβαγιανού, το όνομα στο οποίο ακούν «Τα Καμασούδια».

Μιράντα Καρκάνη, η δημιουργός του Visalo ceramics!